Experții Centrului European al Consumatorilor din România au câteva recomandări pentru românii care doresc să achiziționeze diverse bunuri cu ocazia perioadei de reduceri Black Friday.
Aceștia au oferit sfaturi cu privire la siguranța magazinului, veridicitatea reducerii și alegerea unei metode sigure de plată.
Sfaturi pentru Black Friday, de la experții Centrului European al Consumatorilor din România
Centrul European al Consumatorilor din România, direcţie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere, a transmis cele mai importante recomandări pentru cumpărăturile online:
- Verificați dacă magazinul este sigur – verificați structura site-ului, datele de contact și citiți cu atenție termenii și condițiile general;
- Verificați dacă reducerea este reală – operatorul economic trebuie să afişeze atât preţul redus, cât şi pe cel iniţial. Reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile şi poate fi exprimat în valoare absolută sau în procent;
- Nu cedați presiunii – magazinele online pot încearca să influenţeze comportamentul de cumpărare al consumatorului fie prin afişarea unei numărători inverse, fie prin afişarea unor sintagme de tipul „au mai rămas doar trei articole”;
- Alegeți o metodă de plată sigură – în cazul în care plata are loc online, consumatorii să se asigure că au o conexiune la internet securizată, că adresa site-ului este marcată cu „https” şi simbolul lacătului închis; Ei sunt sfătuiţi să nu salveze detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături, să seteze o sumă maximă pentru plăţile unice pentru cardul de credit, să evite plătiţe prin prin transfer bancar;
- Folosirea garanției legale – Consumatorii beneficiază de o garanţie legală de conformitate, de minimum doi ani, pentru toate bunurile noi sau folosite (mobilier, maşină, calculator, electrocasnice etc.) achiziţionate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, dar şi pentru produsele digitale, serviciile şi conţinutul digital; atunci când fac cumpărături online, consumatorii au la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a se răzgândi şi a returna produsul, fără a fi necesară invocarea unui motiv.
„Pentru achiziţiile efectuate de pe platforme din afara Uniunii Europene, consumatorii trebuie să fie extrem de precauţi, deoarece ANPC nu poate interveni în cazul problemelor legate de tranzacţie, livrare sau calitatea produselor. Vă recomandăm să verificaţi cu atenţie reputaţia comerciantului şi condiţiile de vânzare, pentru a evita experienţe neplăcute. Protecţia consumatorilor, prin reglementările UE, se aplică doar în cazul achiziţiilor de la comercianţi cu sediul în Uniunea Europeană”, a declarat Sebastian Hotca, preşedintele interimar ANPC.