Bucuria înotului: Cum îți poate îmbunătăți înotul sănătatea fizică și mentală

Pe măsură ce vara își intră în drepturi și temperaturile cresc gradual, tot mai mulți dintre noi vor merge la piscină sau la plajă pentru a profita la maxim beneficiile fizice și mintale ale acestor activități.

Nu ești un mare fan al alergatului? Ei bine, înotul nu este doar o alternativă foarte bună pentru tine, ci se poate dovedi a fi cu adevărat eficientă.  Deoarece îți folosești toți mușchii, înotul asigură un antrenament complet al corpului și, ca atare, 30 de minute de exercițiu în apă echivalează cu 45 de minute pe uscat, potrivit Swim England, citat de postul de televiziune CNN.

Chiar și o sesiune de înot ușor poate arde până la 400 de calorii pe oră, cu peste 50% mai multe față de o plimbare pe jos.

Impactul activităților sportive în apă este mult mai scăzut, comparativ cu alergatul. De aceea, acestea devin soluția ideală pentru cei ce suferă de răni minore sau pentru persoanele vârstnice.

De asemenea, înotul nu are doar beneficii efemere, ci și pe termen mediu și lung.

Cei ce înoată constant prezintă un risc cu 28% mai mic de deces prematur și un risc cu 41% mai mic de deces din cauza bolilor de inimă și a accidentului vascular cerebral, potrivit unui raport al Comisiei de Înot și Sănătate a Swim England din 2017. 

Înotul este foarte complex, poate îmbunătăți rapid sănătatea fizică și mentală  

În timp ce aportul pe care înotul îl are asupra sănătății fizice a fost deja foarte bine documentat de numeroase studii de specialitate, beneficiile pentru sănătatea mintală ale practicării acestui sport sunt mai puțin cunoscute, dar la fel de importante.

În 2019, aproape o jumătate de milion de britanici care fuseseră diagnosticați cu diferite boli mintale au declarat că înotul a redus numărul de vizite pe care le făceau la cabinetul medicului specialist, potrivit Swim England.

Este din ce în ce mai clar faptul că înotul practicat la plajă – unde apa este în mod natural mai rece – prezintă și mai multe beneficii pentru sănătatea mintală a oamenilor.

Dopamina, substanța denumită și hormonul fericirii, este secretată la intrarea în apa rece, iar efectul său poate persista chiar și câteva ore după ieșirea din apă, fenomen ce poate fi experimentat și de persoanele ce sunt destul de curajoase pentru a încerca acest lucru.

Cercetările de la Universitatea Portsmouth din Marea Britanie asupra proprietăților antiinflamatorii ale apei reci au scos la iveală un număr tot mai mare de dovezi anecdotice conform cărora  aceasta poate atenua răspunsurile inflamatorii ale organismului care provoacă anxietate și depresie.

Momentul în care suntem într-un „mediu albastru”, termen ce se referă la clipa în care ne aflăm în proximitatea unui ocean sau a unei acumulări de apă, este cunoscut pentru reducerea răspunsurilor la stres.

Scriind pentru CNN vara trecută, cercetătorul din linia întâi, Dr. Mark Lieber, a reflectat asupra impactului benefic al scufundărilor, chiar și de scurtă durată, în piscină asupra atenuării greutăților din anul precedent, la propriu și la figurat.

„Primul meu sentiment în timp ce m-am scufundat a fost că plutesc, probabil din cauza kilogramelor în plus aduse de carantină”, a spus Lieber.

„Pe măsură ce am continuat să alunec prin apă, îngrijorarea mea inițială cu privire la creșterea în greutate a fost înlocuită cu o senzație de catharsis, de parcă apa mă curăța de stresul care se acumulase în timpul pandemiei de coronavirus.

„Secundă după secundă, am putut simți că starea mea de spirit se îmbunătățește, mintea mi se limpezește și corpul începe să devină din ce în ce mai ușor.”

Momentul revelației, bucurie autentică

Rachel Ashe, fondatoarea Mental Health Swims, este o dovadă vie a impactului mental pozitiv al înotului în apa mării, oceanului sau lacului..

Cu sediul în Marea Britanie, Mental Health Swims este o comunitate de sprijin reciproc, fiind condusă de voluntari care organizează întâlniri în ape deschise în toate regiunile Regatului Unit.

După ce a primit un diagnostic ce releva o problemă mintală, Ashe a încercat inițial să alerge, dar și-a pierdut încrederea după niște alunecări înspăimântătoare pe gheață în timpul iernii.

Până la sfârșitul anului, ea se simțea „foarte rău” și „totul devenise o provocare”. Totuși, în ziua Anului Nou, Ashe s-a scufundat la propriu într-un nou viitor.

Înfruntând „Loony Dook”, un eveniment anual care în cadrul căruia participanții intră în apele înghețate de lângă Edinburgh, Scoția, Ashe s-a întors la plajă tremurând, dar fiind, de asemenea, schimbată în bine.

„A fost foarte dureros și nu mi-a plăcut”, a recunoscut Ashe în cadrul unui interviu pentru CNN Sport, „dar sentimentul foarte străin de conexiune cu corpul meu după ce am trăit atât de mult timp nefericită, fiind prizonieră în propria minte, a reprezentat un moment de revelație pentru mine. ”

Șase luni mai târziu, 30 de persoane i s-au alăturat lui Ashe pentru o sesiune de înot, iar din acel moment grupul a crescut exponențial, chiar și în perioada pandemiei.

În acest an, Mental Health Swims va găzdui peste 80 de sesiuni de înot, de la Cornwall, în sud-vestul Angliei, până la Loch Lomond din Scoția, conduse voluntari instruiți, punându-se accentul asupra incluziunii și sprijinului reciproc.

Motivele aderării oamenilor la Mental Health Swims variază. Pentru unii, motivarea este reprezentată de apartenența la un grup social, în timp ce alții sunt mânați de atenția pe care și-o doresc ațintită asupra lor și endorfinele pe care corpul le eliberează în timpul înotului în ape reci.

Ashe iubește apa și o consideră o alternativă sigură pentru mediul intimidant al sălii de sport, o pasiune care i-a oferit o nouă șansă în ceea ce privește sănătatea sa mintală.

„Am învățat că micile mele probleme mele sunt mai degrabă o putere decât ceva de care să-mi fie rușine”, a spus Ashe. „Nu m-am gândit niciodată că aș putea face lucrurile pe care le fac astăzi.”

“Voi avea întotdeauna o boală mintală, dar mă simt mult mai echilibrată în ultimul timp. Încă am sentimente puternice al căror efect negativ îl resimt, dar cu medicamente, terapie, înot în aer liber și relații sănătoase și fericite, mă descurc foarte bine.”

Revitalizat

Nu există o persoană mai potrivită să discute despre beneficiile înotului asupra sănătății fizice și mintale decât Sarah Waters, care locuiește în comitatul de coastă Cornwall.

Diagnosticată cu poliartrită reumatoidă în perioada petrecută la universitate, Waters a trăit cu simptomele bolii inflamatorii cronice  peste un deceniu.

Tratamentele agresive și medicamentele puternice s-au dovedit a fi extrem de epuizante, iar după ce s-a întors din călătoria în interes de muncă pe care a făcut-o în Australia, a descoperit faptul că nodulul pe care îl avea în regiunea gâtului era cancerigen.

Efectele nefaste la nivel fizic și emoțional generate de operația de excizare a tumorii de la gât și de schimbarea tratamentului au fost agravate și de nevoia de a se proteja de virusul SARS-CoV-2 în perioada pandemiei, dar viața lui Waters a luat o întorsătură pozitivă când, sfătuită de mama ei, a început să înoate în mare.

„Ea a intrat în apă și spunea în continuu: Trebuie să intri, chiar ajută la sănătatea ta mintală”, a spus Waters pentru CNN.

„Când ieși, te grăbești, aproape ca și cum ai fi fost trezit brusc. Știu că sună foarte ciudat, dar cu siguranță îți oferă senzația aceea de furnicături pe șira spinării, ca și când ai realizat ceva ce nu credeai că vei putea face vreodată.”

Și acesta a fost momentul în care Waters a început să simtă un devotament pasional față de înot, menținut chiar și în timpul iernii. Într-o perioadă înota chiar și de două sau trei ori pe săptămână, fiind singurul mod al lui Waters de a părăsi casa din pricina restricțiilor de siguranță impuse în perioada pandemiei.

De la reducerea rigidității musculare și creșterea flexibilității articulațiilor, înotul are o serie de beneficii fizice pentru cei ce suferă de artrită, potrivit organizației de caritate Versus Arthritis, pentru care Waters a scris.

Pentru Waters, aceste beneficii au venit la pachet cu echilibrul mintal pe care l-a obținut practicând acest sport.

„Întotdeauna te confrunți la început cu o senzație de frică și te întrebi dacă poți face cu adevărat asta”, a recunoscut Waters.

„Totuși, după ce treci peste acele temeri, simți că ai realizat ceva cu adevărat benefic pentru bunăstarea ta fizică și mentală, că totul a meritat pe deplin!”, a adăugat ea.

„Uneori, medicamentele te fac să te simți cu adevărat extenuat, iar când ai o zi liberă, ești atât de obosit încât nu simți că ai energia necesară pentru a înota, dar odată ce ai făcut-o, te revitalizează.”

„După ce veți simți îmbunătățiri substanțiale ale stărilor de anxietate și depresie, vă puteți bucura și de beneficiile fizice.”

După ce a terminat prima sa ședință de înot după un an de pauză, dr. Lieber devenise chiar nerăbdător să își înceapă garda de patru nopți în cadrul secției de terapie intensivă din unitatea medicală în care lucra.

„De obicei sunt terifiat de aceste ture de noapte”, a spus el. „Dar, cumva, sarcina părea mai ușor de gestionat acum.”

“Orice s-ar întâmpla în seara asta, voi trece peste cu bine. Indiferent de ce îmi rezervă viitorul, va exista întotdeauna o zi de mâine mai bună.”

Total
25
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Postări asemănătoare